Ezen a héten a tél végi szezonba szeretnénk egy kis nyári ízvilágot csempészni. Ezért Farkas Judittal, a BIOFidel márka mögött álló Fidel Kft. kereskedelmi és marketing vezetőjével beszélgettünk.
Saját maguk termelik a gyümölcsöt, amit feldolgoznak?
A nagy része saját, de van külföldi is, amit gyakorlatilag továbbértékesítünk, de csak ugyanolyan minőségi elvárásoknak megfelelő termékeket hozunk forgalomba, mint amilyenek a saját termékeink. Nem adunk hozzá semmit, se adalékanyagokat, se cukrot, se tartósítószereket az aszalványokhoz és a gyümölcslevekhez sem. Ez fontos kritérium, amikor megválasztjuk, hogy a külföldi beszállítók közül kikkel dolgozunk együtt. De a termékeink nagy része saját termőföldünkről, saját gyümölcseink feldolgozásából származik.
Milyen termékeik vannak?
Aszalványok és gyümölcslevek. Almából, meggyből, piros ribizliből, fekete ribizliből, de van bodza is, annak a bogyója. Már zöldségchipsekkel is elkezdtünk foglalkozni, árusítunk sárgarépa és cékla chipseket is, továbbá van aszalt mangónk és banánunk. A cékla chips kuriózumnak számít, innovatív és senki nem készíti ilyen formában Magyarországon. Az a különlegessége, hogy nem olajban sült, sós verzió, hanem aszalt, ami sokkal egészségesebb. Az aszalt meggyünk szintén különleges, ilyen minőségben, ilyen ár-érték arányban sehol nem kapható. Így folyamatosan jönnek vissza érte a vevők, azt mondják, a gyerekeknek adják gumicukor helyett.
Mióta foglalkoznak biogazdálkodással?
A termőföldek és a cég maga 2002 óta létezik, akkor még a gyümölcsöket frissen értékesítettük. 3 évvel ezelőtt épült fel a saját üzemünk, azóta dolgozzuk fel a terményt és értékesítjük a jelenlegi termékpalettát.
2002-ben mi vitte Önöket a bio útjára, miért nem konvencionálisan kezdtek el gazdálkodni?
Tulajdonosunk Simon Tamás, felesége Fidel Judit, és innen jött a brand neve is: a BIOFidel. Tamás a feleségének kedveskedett ezzel az alakuláskor. Judit, aki egyébként az anyósjelöltem, természetgyógyászattal foglalkozik, és a cég alapításakor is már fontos volt a kötődésük a természethez. Ragaszkodnak ahhoz, hogy a gyümölcs tiszta forrásból származzon, ellenőrzött bio minőség legyen. Nagyon hisznek abban, hogy a gyerekeknek is ez az ideális, nem a vegyszerezett, génmódosított gyümölcsök, zöldségek és ezek cukrozott, feldolgozott verziói jussanak el hozzájuk. A tulajdonosoknak tehát nagyon fontos volt, hogy biogazdálkodásként induljanak el.
Ezek szerint ez családi vállalkozás, ugye?
Így van. Persze nem mindenki családtag, aki itt dolgozik, de Perőcsény egy 200 lelkes kis falu, onnan és a környékéről származnak az alkalmazottak, akik gyerekkoruk óta ismerik egymást. Tehát gyakorlatilag ezek a kis falvak a lakóikkal egy családként működnek. Ezért az egész cég családias, mindenki jó hangulatban végzi a feladatát.
Mekkora területen gazdálkodnak?
Jelenleg 80 hektáron gazdálkodunk a Börzsönyben levő Perőcsény településen, és további 30-40 hektár van, amely most került beültetésre. Kb. 10.000 facsemetét ültettünk el tavaly előtt. Szilvával és meggyel készülünk, de tervezzük az almaültetvényünk folyamatos megújítását is. Elég nagy területről van tehát szó, de még ez sem elég.
Igen, a növekedés és a folyamatos fejlődés fontos. A piacon csak másfél-két éve tűnt fel nekem a standjuk. Jól emlékszem, hogy korábban nem árultak?
Igen, azóta vagyunk kint folyamatosan. Hamar kialakult a törzsvásárlói rétegünk. A fő szezonunk a szeptembertől májusig terjedő időszak. A nyár holt szezon, akkor a friss gyümölcsöket keresik a vásárlók, és inkább vizet isznak, mint gyümölcslevet. A tél nagyon hideg hónapjaiban is kevésbé jönnek ki az emberek, de a köztes időszakban érezzük a bevételben is, hogy szeretik a vásárlók a termékeinket. Az aszalványok tartanak nagyobb érdeklődésre számot, azok vonzzák az új vevőket, a törzsvásárlóink pedig a 3 literes gyümölcslevekért is visszatérnek.
Köszönöm a beszélgetést!