Dobrocsányi István, a Bioverzum Kft. vezetője, feleségével épp 10 éve indította útjára bio csíra termelését. Mekkorára nőtt azóta a cége, és mi mindent kínál a vásárlóknak? Olvasd el az alábbi interjúban!

Idén 10 éves a Bioverzum. Hogyan emlékszik vissza a kezdetekre?

Igen, 2007. szeptember 1-jén alakultunk. Családi vállalkozásként a feleségemmel működtetjük a céget, a saját családi házunkban kezdtük. Kezdetben csak bio csíra termesztésével foglalkoztunk, majd hozzá jött a búzafű és árpafű is. Egy ideje pedig fagyasztott búzafűlevet is gyártunk. Időközben ráadásként elkezdtünk kereskedni hazai bio élelmiszerekkel, 3 éve pedig már Németországból is hozunk be száraztermékeket, tejtermékeket, 1,5 éve pedig zöldséget, gyümölcsöt, húsárut is.

Családi vállalkozásból mostanra mekkorára nőttek?

5-7 kollegával üzemel most a cég. Budapesti székhellyel rendelkezünk, de üzemünk Ecseren van. Szombaton a Biokultúra Ökopiacon a fogyasztókat, hétközben a viszonteladókat szolgáljuk ki, de adott esetben házhoz szállítást is vállalunk.

Hogyan került az életükbe a bio? Miért éppen ezzel kezdtek foglalkozni?

A feleségemmel már régóta gondolkodtunk rajta, hogy vállalkozni kellene, de nem tudtunk közös nevezőre jutni abban, mi legyen a profilunk. Aztán egy spirituálisnak nevezhető tanfolyamon találkoztunk a csírával, búzafűvel és más biotermékekkel. Nem volt jelentősebb egészségügyi problémánk, de így is jobban kezdtük érezni magunkat általa. Kiderült, hogy végre megvan a közös pont: mindketten szívesen belevágnánk a bio csírák termesztésébe. Így született a vállalkozásunk.

Szépen futott a cég felfelé, de aztán jött a válság időszaka, amikor egyre kevesebben kezdték igényelni az ilyen típusú termékeket. Látható volt, hogy a csíra hosszú távon kevés lesz a fennmaradáshoz, ekkor fogtunk bele a búzafű termesztésébe. Aztán az is kevésnek bizonyult, és így jött szépen sorban a többi termék is.

Időközben egyrészt a külső gazdasági környezet és a vásárlói szokások is változtak, másrészt jóval erősebben szabályozott, kontrollált ma már minden. Minimum 10x annyit adminisztrálunk, mint a kezdetekkor. Árrés-tömegből kell gazdálkodni, és ha nem megy egyből, egy termékből, akkor bizony kell mellé más terméket is találni. Így színesebb is a paletta, ami segíti, hogy egy-egy partnert teljes körűen ki tudjunk szolgálni.

Bioverzum

Hogy foglalná össze, kik a Bioverzum Kft. tipikus vásárlóit?

Táplálkozási forma alapján mindenkinek ajánljuk a termékeinket, bármilyen étrendhez kaphatók nálunk alapanyagok. Pénztárcára való tekintettel egy érdekes megfigyelésem van: a vásárlók között megtalálható a kis- vagy közepes nyugdíjas réteg is, aki szeretne tenni az egészségéért. Sokan azt gondolnák, hogy a jobb anyagi körülmények között élők járnak a piacra, de azt gondolom, hogy ez is inkább fejben dől el. Aki tehetősebb, nem biztos, hogy igényt tart a biora, ugyanakkor egy kevesebb pénzből élő pedig dönthet úgy, hogy inkább biotermékekre költ, mint pl. cigarettára, alkoholra vagy energiaitalra.

Hogy érzik magukat a piaci árusok közösségében?

Annak, hogy mi bővültünk, nem biztos, hogy minden piaci árus őszintén örül, de hiszem, hogy nekünk egy közösségnek kell lennünk, és én bárkinek segítek, ha hozzám fordul, még ha versenytárs, akkor is.

Az egészséges verseny és konkurenciafigyelés természetes a jelen gazdasági helyzetben, de azt gondolom, közben érdemes összetartani is. Ez egy kétélű dolog. Nem jó annak, akinek gyorsabban kell futnia és jobban kell figyelnie, nekem sem feltétlenül kellemes. Viszont lehet, hogy a vásárló ebből a versenyből tud profitálni.

Az árusok közötti családias hangulatból biztos elvett, hogy közben versenytársakká váltunk. Én mindig azt mondom, hogy ha vannak problémák, azt meg kell beszélni, de egymás között. Ha mi Ökopiac vagyunk, és egyfajta közösséget képviselünk, akkor azt gondolom, hogy minden szombat reggel 6 órától 14 óráig mosolyogva álljunk a standunkon, aztán utána megbeszéljük, hogy milyen probléma volt.

Köszönjük a beszélgetést, további jó munkát kívánunk!

Recommended Posts